Publications

Authored books

L’économie à l’épreuve de l’art. Art et capitalisme dans les années 1960 (Dijon : Les Presses du Réel, 2018)

Translated as: The Artist as Economist. Art and Capitalism in the 1960s (New Haven: Yale University Press, 2019)


Edited book in preparation

De modestes propositions. Ecrits d’artistes sur l’économie (Paris : B42, forthcoming in 2021).

With contributions by Joseph Beuys, Luis Camnitzer, Öyvind Fahlström, Robert Filliou, Roger Fry, Giuseppe Gallizio, Jacky Green, Núria Güell, Raoul Hausmann, Isidore Isou, Asger Jorn, Wassily Kandinsky, Yves Klein, Pierre Klossowski, Kazimir Malevitch, William Morris, Charlotte Posenenske, John Ruskin, Joe Scanlan, Allan Sekula, Mierle Laderman Ukeles, W.A.G.E.


Peer-reviewed/refereed articles in academic journals

“Artistes en économistes,” Revue de l’art, 206 (April 2019) : 75-84. See author’s version (HAL)

Dennis Oppenheim und das Ende des ticker tapes,” Archiv für Mediengeschichte, 17 (2017) : 125-139

Larry Rivers, de la Banque Française,” Cahiers du Musée National d’Art Moderne, 133 (Fall 2015) : 52-63. See author’s version (HAL)

 “New Realism: From Socialist to Capitalist Realism,” OwnReality, 6 (2014)

 “Art as an Investment and Artistic Shareholding Experiments in the 1960s,” American Art, 27/1 (Spring 2013): 2-23. See author’s version (HAL)

This article was awarded the Terra Foundation International Essay Prize in 2012. Partly reproduced in: Natasha Degen (ed.), The Market (Cambridge: MIT Press, 2013).

“Les isotypes de Keith Haring, du graffiti au graphisme communicationnel,” Histoire de l’art, 70 (April 2013): 95-104. See author’s version (HAL)

De la valeur de l’œuvre au prix du marché, Yves Klein à l’épreuve de la pensée économique,” Marges, 11 (Nov. 2010): 30-46


Survey and Critical Essays (selection)

L’économie au musée. Une histoire des savoirs économiques exposés,” research note, Culture et Musées, 36 (2020) : 186-190

Art and Economics Beyond the Market” (with Maggie Cao et Alex J. Taylor), American Art, 33/ 3, (Fall 2019) : 20-26. See author’s version (HAL)

Les revues et les images” (with Constance Moreteau), Tracés, special issue : Les sciences humaines et sociales au travail (I) : Faire revue, dir. Amina Damerdji, Samuel Hayat, Natalia La Valle, Anthony Pecqueux and Christelle Rabier (2018) : 101-114

Art and its Values,” Critique d’art, 49 (Fall-Winter 2017) : 14-25

Face à l’histoire : retour sur l’exposition ‘Soulèvements,’Histoire@Politique, revue électronique du Centre d’histoire de Sciences Po (July 2017)

 “Prizes and Awards in Contemporary Art: Evaluation and Promotion in a Competitive System,” Critique d’art, 45 (Fall-Winter 2015) : 14-27

“Wie verkauft man ein Bärenfell? Ein früher Fall von Kunstspekulation,” Texte zur Kunst, 24/93 (March 2014): 96-107


Chapters in edited volumes

“Quand Hartung ne connaissait pas la crise,” in Thomas Kirchner, Antje Kramer-Mallordy et Martin Schieder, eds., Hans Hartung et l’abstraction. “Réalité autre, mais réalité quand même” (Dijon : les presses du réel, 2020), 214-231. See author’s version (HAL)

“Pinot Gallizio’s Cavern: Re-Excavating Postwar Paris,” in Catherine Dossin, ed., France and the Visual Arts since 1945: Remapping European Postwar and Contemporary Art (New York: Bloomsbury, 2018), 75-89. See author’s version (HAL)

Robert Filliou face à l’économie du multiple dans les années 1960. Standardisation, démocratisation et marchandisation,” in Andreas Beyer, Étienne Jollet and Markus Rath (Eds.), Wiederholung. Répétition. Wiederkehr, Variation und Übersetzung in der Kunst (Paris and Berlin: Deutsches Forum für Kunstgeschichte and Deutscher Kunstverlag GmbH, 2017), 183-198

Öyvind Fahlström’s Impure Pop in a World of Impure Cold War Politicsin Annika Öhrner (Ed.), Art in Transfer in the Era of Pop. Curatorial Practices and Transnational Strategies (Stockholm: Södertörn University, 2016), 193-214

 “Global Conceptualism? Cartographies of Conceptual Art in Pursuit of Decentring” in Thomas DaCosta Kaufmann, Catherine Dossin, Béatrice Joyeux-Prunel (Eds.), Circulations. Writing the Global History of a Globalized Art (Burlington: Ashgate, 2015), 167-182. See author’s version (HAL)


Publications for museums, exhibitions and artists

“Aux origines de la valeur,” in Franck Scurti (Paris : Flammarion, 2019), 213-218

In-Focus : Larry Rivers, Parts of the Face: French Vocabulary Lesson, 1961” with contributions by Nicholas Martin (New York University) and Dr Christopher Penfield (Purdue University)

“Céramiques, éditions et Brushstrokes chez Leo Castelli” (chronological focus), in Camille Morineau (Ed.), Roy Lichtenstein, exhibition catalogue (Paris : Centre Pompidou, 2013), 248


Translations (from English to French)

James Clifford, « Le(s) temps du conservateur », in Okwui Enwezor (Ed.), Intense Proximité / Intense Proximity, Paris, Réunion des Musées Nationaux / Artlys, 2012

Okwui Enwezor, « Intense Proximité : De la disparition des distances », in Ibid.

René Girard, « L’humanisme tragique d’André Malraux », La Conversion de l’art, Paris, Carnets Nord, 2008